duminică, 15 februarie 2009

Friptura

Din DEX

FRIPTÚRĂ, fripturi, s.f. Fel de mâncare constând din carne friptă pe grătar, în frigare, sau în tigaie. – Lat. frictura.


friptúră s. f., g.-d. art. friptúrii; pl. friptúri


FRIPTÚR//Ă ~i f. 1) Fel de mâncare pregătită din carne friptă (la grătar, în frigare ,tigaie)



Ma contrazic cu prietenii mei de peste o jumatate de an pe tema asta si anume daca poti folosi termenul friptura intr-un restaurant.Evident ca nu poti sa-i zici ospatarului ca vrei o friptura si atat pentru ca termenul e general,dar eu cred ca poti sa incepi conversatia cu el zicandui ca ai pofta de o friptura.In momentul in care ai zis asta eu ma astept ca ospatarul sa-mi dea o mana de ajutor adica sa-mi explice ce fel de fripturi are ca eu sa ma hotarasc si sa-i comand.Prietenii mei au zis ca de asta e meniul,adica in meniu ai toate preparatele a la carte cu descrierea de vigoare a fiecarui preparat si de asta nu se foloseste termenul general.Au mai zis ei ca termenul de friptura e iesit din uz,e taranesc si se mai foloseste doar de mama si mamaie cand gatesc ele in bucatarie si ca atare daca rostesti cuvantul friptura in restaurant esti considerat taran.Se refera la restaurantele mai selecte,adica intr-o bodega sau popas pe marginea autostrazii ai putea sa-l folosesti ca acolo nu se tine cont de codul bunelor maniere.Si acum sa revin la ce am spus mai sus despre meniu.Daca ii zic ospatarului ca as manca o friptura sunt taran si ca trebuie sa consult meniu si sa fiu mai explicit,buuuun.Eu vin cu urmatoarea ipoteza.Suntem un grup de 5 prieteni intr-un restaurant si pe unul dintre ei nu l-am mai vazut de 5 ani,si incepem sa ne povestim din momentul in care ne-am asezat la masa.Intre timp ceilalti consulta meniul,se hotarasc si cheama ospatarul pentru a comanda,eu cu prietenul meu inca mai discutam.Ospatrul vine,ia comanda celorlalti si ne intreaba si pe noi,care noi evident nu am consultat meniul pentru ca am fost prinsi in discutie.In momentul ala eu ii zic ospatarului ca as manca o friptura,o friptura de porc.Eu ma astept ca el sa-mi raspunda ca are cotlet de porc la gratar si muschiulet tras la tigaie.Eu aleg frumos unu din preparate si s-a incheiat conversatia si comanda.Nu vad nimic taranesc sau lipsit de bun simt sau mai stiu eu cum.Prietenii zic ca daca fac asta intr-un restaurant sunt considerat un mare taran.


Nicolae Lică, bucătar-şef la restaurantul hotelului J. W. Marriott din Bucureşti, spune că masa ca "pe vremuri", cu trei feluri de mâncare, începe să dispară din stilul de viaţă al românilor. "Mesele la care servim mai multe feluri de mâncare sunt cele care se întind pe cel puţin câteva ore, cu aperitiv rece, aperitiv cald, peşte sau friptură şi desert", spune bucătarul. A se observa ca bucatarul sef de la Marriott a folosit termenul friptura,plm o fi taran.

Sursa

Evident ca intr-un restaurant cu un anumit specific,hai sa zicem italienesc nu ai cum sa comanzi o "friptura"pentru ca preparatele au denumire in italiana si ai ales restaurantul tocmai pentru a mai iesi din monotonia "fripturii".Dar oare poti sa zici ca ai manca spaghete?plm sunt cateva feluri diferite se spaghete.
Pana la urma ca cred ca ramane la aprecierea fiecaruia cum comanda,adica daca foloseste termenul general sau comanda explicit dupa meniu.As bea o bere.....de care?as manca o friptura.....de care?am pofta de spaghete.....de care?etc

referate.ro click pe el

restaurantedelux.ro click pe el

Fie că sunt la grătar, la cuptor sau cu sos, de pasăre, vacă, porc sau berbec, fripturile se servesc întotdeauna cu diverse garnituri. Acestea pot fi tradiţionale, dar ingeniozitatea gospodinei este mereu binevenită.-jurnalulnational.ro

2 comentarii:

Dan spunea...

ai dat exemplul perfect. spune-le prietenilor tai ca esti taran daca foosesti expresia "ce bere aveti", ca de aia e meniu, sa te uiti si sa zici "un tuborg va rog". si cine plm defineste codul bunelor maniere intr-un restaurant de fite? si daca zic friptura ospatarului, ala e mai educat ca mine si imi va scuipa in friptura pe motiv ca de fapt e cotlet? hai ma sa fim seriosi. Nu zic ca am dreptate 100%, dar nici pe departe 0%. Lucrez in domeniu si daca cineva imi cere o apa, intreb "plata sau minerala" si nici o secunda nu ma gandesc ca e ala taran sau sunt io taran, ca de fapt amandoua sunt minerale, dar una e cu gaz si alta fara gaz.
Intrebari pt prietenii tai care te considera taran daca rostesti friptura in restaurant:
- cum ceri un spray de la magazin? esti sigur ca stii cum se pronunta?

Anonim spunea...

M8, eu ca sa zic asa, uneori, ii spun ospatarului: cuaie, baga la baiatu o friptura cu piure'. el intreaba: ceafa, muschi?
de aici incolo se lamureste treaba :*